Terapia dysleksji

Terapia dysleksji – nauka czytania

Są to zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych z dysleksją, którzy chcą przezwyciężyć swoje problemy w sposób pozytywny. Terapia dysleksji, którą stosuję rozprawia się z wieloma mikro problemami, które składają się na problem z czytaniem.

10-15% dzieci i tyle samo dorosłych w Polsce ma problemy z czytaniem. Nie zawsze są one formalnie zdiagnozowane. Jeśli ten problem dotyka Ciebie lub Twojego dziecka zapraszam na 25-godzinne zajęcia indywidualne. Odbywają się one od poniedziałku do piątku, przez 5 godzin dziennie. Ostatniego dnia zajęć rodzic, opiekun lub członek rodziny uczą się tych metod. Jest to konieczne, aby kontynuować pracę w domu, która powinna być regularna. Trenujemy aż do uzyskania poprawnego i płynnego czytania ze zrozumieniem. Taki trening może trwać od kilku tygodni do 4 miesięcy.

Większość ćwiczeń bazuje na naturalnych darach i zdolnościach osób z dysleksją. Czyli najczęściej na ich fenomenalnej wyobraźni i zdolności do wizualizacji.

Zajęcia składają się zazwyczaj z następujących bloków ćwiczeń:

1. Redukowanie dezorientacji

Skuteczna terapia dysleksji to przede wszystkim nauczenie dziecka i rodzica jak redukować zamęt i natłok myśli. Są one głównym powodem dezorientacji. Ta, z kolei, z kolei powoduje przekręcanie i zgadywanie słów uniemożliwiając uczniowi zrozumienie tego co czyta (więcej o tym zjawisku możesz przeczytać tu). W efekcie tych ćwiczeń dziecko zaczyna kontrolować czytany tekst, rozluźnia się i wycisza.
Podczas pracy uczymy się jak oddychać, jak pracować z mięśniami i ciałem aby utrzymać stan pozytywnego (rozluźnionego) skupienia podczas czytania. Uczymy się z dzieckiem kilku lub kilkunastu technik pomagających w uzyskaniu i utrzymaniu tego stanu. Następnie razem wybieramy te, które są najłatwiejsze, najszybsze i najprzyjemniejsze dla danego ucznia.

2. Klejenie z plasteliny i nauka alfabetu przy pomocy wizualizacji

Dzięki temu ćwiczeniu wiele dzieci, które do tej pory myliły litery lub nie potrafiły ich zapamiętać bardzo szybko się ich uczy. Szybkie kojarzenie litery z dźwiękiem bez pomyłek jest konieczne aby móc w ogóle zacząć prawidłową syntezę sylab i słów.
Plastelina jest wspaniałą pomocą, którą dzieci z dysleksją uwielbiają. Praca z nią redukuje napięcia mięśniowe, jest twórcza, a dzieci, które własnoręcznie tworzą alfabet (czasem po raz pierwszy w życiu) mają poczucie sprawczości związane z literami i czytaniem. Również nauka trudnych, polskich dwuznaków staje się zabawna i przyjemna dzięki tej technice.

3. Zmiana technik czytania

Istnieje kilka sposobów, które pozwalają osobom z dysleksją przejść od sylabizowania, zgadywania i przekręcania słów do czytania całościowego. Czytanie stopniowo staje się poprawne, coraz płynniejsze, z właściwą intonacją, prawidłowym oddechem i z uwzględnianiem znaków interpunkcyjnych. Podczas naszej wspólnej pracy kładę największy nacisk na to, aby dziecko przeszło od „prześlizgiwania się” po słowach i ich zgadywaniu oraz od artykulacji do świadomej fonetyzacji wewnętrznej, dającej całkowitą kontrolę nad czytanym tekstem.

4. Tworzenie modeli do słów pułapek

Dla wielu dzieci i dorosłych z dysleksją słowa, które nie mają obrazu (mają charakter abstrakcyjny) sprawiają wielką trudność. Może to być trudność wiązana zarówno z poprawnym odczytaniem tego słowa jak i zrozumieniem go i, co się z tym wiąże,

ze zrozumieniem całego zdania. Dlatego na zajęciach „rozbrajamy” takie słowa czyli uczeń wykleja do nich i uczy się tego słowa. Ćwiczenie pomaga w rozumieniu czytanego tekstu, poszerzaniu słownictwa biernego i czynnego, wpływa również na poprawność wypowiedzi ustnych i pisemnych.

5. Trening rozumienia

Oprócz budowania modeli do słów pułapek jest jeszcze kilka innych sposobów, które stopniowo pogłębiają rozumienie czytanego tekstu. Należą do nich rozbijanie tekstów na małe fragmenty, wizualizacja, parafrazowanie, rozpoznawanie przyczyn i skutków czy poszerzanie słownictwa. U niektórych dzieci potrzebne jest tylko wytrenowanie koncentracji, aby rozumiały to co czytają. Natomiast inne będą potrzebowały kilku zróżnicowanych sposobów.

6. Wykorzystanie słuchawek Forbrain

Słuchawki Forbrain to urządzenie do ćwiczeń słuchowo-głosowych. Używamy ich 2 razy w czasie sesji, po kilkanaście minut. Dziecko mówi lub czyta do mikrofonu, a dzięki przewodnictwu kostnemu stymulowane są te części mózgu, które są odpowiedzialne na percepcję słuchową i przetwarzanie informacji dźwiękowych.
Terapia dysleksji podczas której dziecko może korzystać ze słuchawek fantastycznie wpływa na procesy uwagi i znacząco przyspiesza naukę czytania. Jest przy tym niesamowicie proste i zupełnie niekłopotliwe.

7. Motywowanie dziecka z dysleksją

Ostatniego dnia zajęć, gdy będziesz uczyć się ćwiczeń, przekażę Ci kilka sprawdzonych sposobów jak współpracować z dzieckiem aby umiejętnie wzmacniać jego motywację do pracy umysłowej. Zwykle są to sposoby dzięki którym poprawia pewności siebie i samoocena oraz wytrwałość.

8. Bonusy

Klienci korzystający z zajęć indywidualnych otrzymują 2 darmowe godziny konsultacji przez skype po zajęciach plus bezpłatny dostęp do wszystkich pakietów video. Jeśli zakup filmów instruktażowych nastąpił przed zapisem na zajęcia, kwota ta zostaje odjęta od kosztu zajęć stacjonarnych.

ORGANIZACJA ZAJĘĆ

Koszt: 3000 zł
Zaliczka w kwocie 500 zł jest gwarancją rezerwacji uzgodnionego terminu.
Pracujemy w Osowcu, 8 km od Grodziska Mazowieckiego. Dla osób dojeżdżających z daleka – możliwość zakwaterowania w niedalekiej odległości od miejsca gdzie odbywają się zajęcia.