Blog

Dysgrafia? Sprawdź, jak nauczyć dziecko prawidłowego chwytu przy pisaniu

Mama uczy córkę pisać ołówkiem w zeszycie
5/5 - (2 votes)

Czy zwracasz uwagę na to, jak Twoje dziecko trzyma ołówek? Ta z pozoru błaha rzecz może być przyczyną dysgrafii i problemów z pisaniem, które pojawią się, gdy pójdzie ono do szkoły. 

W czasie mojej praktyki zauważyłam, że dzieci, które nie potrafią trzymać prawidłowo ołówka, mają trudności z szybkim i czytelnym pisaniem. Dlatego dzisiaj chcę przekazać Ci kilka wskazówek, które poprawią u Twojego dziecka prawidłowy chwyt przy pisaniu, jeśli okaże się to konieczne.

Jakie są skutki nieprawidłowego chwytu przy pisaniu?

 

Dziecko, które nieprawidłowo trzyma ołówek, szybko się męczy i zniechęca. Swoją niechęć do nauki pisania liter tłumaczy niewygodą i bólem ręki. Może tak być, ponieważ błędny chwyt często skutkuje brakiem ruchomości pierwszych trzech palców, a nawet obciążeniem stawów dłoni.

Gdy zauważysz, że dziecko nieprawidłowo trzyma ołówek lub kredkę, przede wszystkim pokaż mu, jak wygląda prawidłowy chwyt przy pisaniu. Podążaj za dzieckiem i zwróć uwagę, że chwyt zmienia się wraz z jego wiekiem i rozwojem mięśni. To, że w pierwszych latach dziecko trzyma kredkę w zwiniętej pięści, jest jak najbardziej prawidłowe. Jednak, jeśli kontynuuje to w wieku szkolnym, to prawdopodobnie nauka pisania liter i samo pisanie staną się dla niego prawdziwym wyzwaniem.

Zwróć też uwagę, czy dziecko nie naciska zbyt mocno lub zbyt lekko na papier. Zbyt mocny nacisk może powodować łamanie się grafitu w ołówku oraz dziurawienie kartki. Przy zbyt słabym nacisku pismo lub rysunek stają się niewidoczne.

Jak wygląda prawidłowy chwyt przy pisaniu?

 

Jest kilka chwytów, które są uważane za dopuszczalne i funkcjonalne. Za takie z pewnością uważa się chwyty trójpalcowe. Zapewniają one stabilność oraz nie wywierają nadmiernego nacisku palców na ołówek, czy inny przedmiot wykorzystywany do pisania lub rysowania.

Nie wiesz, jak taki chwyt powinien wyglądać? Są pewne zasady, które ułatwią Ci ocenę, czy Twoje dziecko trzyma ołówek prawidłowo i ułatwią mu naukę pisania liter:

  1. ołówek umieszczony jest między opuszkami kciuka i palca wskazującego;
  2. palec środkowy stanowi podparcie ołówka;
  3. kciuk i palec wskazujący tworzy kształt litery „O”;
  4. ołówek spoczywa w wewnętrznej przestrzeni dłoni;
  5. serdeczny i mały palec są stabilne;
  6. nadgarstek jest wyprostowany i opiera się o powierzchnię do pisania.
dysgrafia, prawidłowy chwyt przy pisaniu

Jak prawidłowo ustawić narzędzie pisarskie? Poznaj metodę, która to ułatwi

 

Ta metoda będzie pomocna zarówno dla dzieci, jak i wszystkich osób z dysgrafią, które opierają ołówek na palcu wskazującym zamiast w wewnętrznej przestrzeni dłoni. Pozwoli na bardziej dynamiczny chwyt i swobodniejsze manewrowanie ołówkiem. Jest niezwykle prosta i potrzebujesz do niej jedynie trzech ruchów:

prawidłowy chwyt przy pisaniu, jak trzymać ołówek

Dziecko potrafi ustawić prawidłowo dłoń na narzędziu pisarskim i co dalej?

 

Powyższą technikę ćwiczymy cierpliwie z dzieckiem wiele razy. Bardzo cierpliwie i nieustannie 😊. Np. podczas 4-godzinnych zajęć powtarzamy z dzieckiem to ustawienie pewnie 20-40 razy. I tak przez kilka dni. Dzieci z dysgrafią potrzebują tylu powtórek, aby stary nawyk został zastąpiony nowym, prawidłowym chwytem przy pisaniu.

Co dalej? Ważnym krokiem jest odpowiednie dobranie narzędzia pisarskiego. W czasie korygowania dysgrafii najbardziej sprawdza mi się pióro posiadające trzy „solidne” ścianki, na którym uczeń może oprzeć bezpiecznie palce. Takie pióro ma jeszcze jedną zaletę – „zmusza” rękę do ustawienia prawidłowego kąta przy pisaniu. Jeśli ustawimy rękę pod złym kątem, pióro szarpie papier. Dlatego, by tego szarpania uniknąć, dziecko od razu na początku treningu musi ustawić prawidłowo kąt pochylenia długopisu w stosunku do kartki. Zobacz video:

Co jeszcze pomoże utrzymać prawidłowy chwyt przy pisaniu?

 

Jest jeszcze jeden element, na który wielu rodziców nie zwraca uwagi, a on stanowi o tym czy dziecku będzie łatwiej, czy trudniej utrzymać dłoń w prawidłowym chwycie. Tym elementem jest sposób siedzenia przy biurku.

Jeśli Twoje dziecko w czasie pisania jest pochylone do przodu, to przyciska sobie przeponę. Przez to jego oddech nie płynie do brzuszka i staje się płytki. W związku z tym organizm po pewnym czasie dostaje mniej tlenu i koncentracja spada. Po drugie – taka postawa obciąża kręgosłup i sprawia, że ręka z długopisem mocno naciska na kartkę. Przez to dziecko nie ma kontroli nad naciskiem, a dłoń jest bardzo obciążona i szybko się męczy.

Tak wygląda prawidłowa postawa podczas nauki pisania liter i późniejszego pisania. Daje ona dziecku więcej kontroli nad siłą nacisku i lepsze skupienie. Taka sama postawa dotyczy również nauki czytania, jeśli robimy to przy biurku:

  1. Dziecko siedzi głęboko w fotelu lub na krześle, pupa i plecy dosunięte do oparcia, co stanowi kąt 90 stopni.
  2. Krzesło razem z dzieckiem jest maksymalnie wsunięte pod blat stołu.
  3. Łokieć i nadgarstek jest oparty o blat. Dzięki temu siła jest rozłożona na całą rękę, a nie tylko na dłoń. To sprawia, że dzieci stopniowo przestają skarżyć się na zmęczenie dłoni w czasie pisania.
dysgrafia, prawidłowa postawa przy pisaniu, czytaniu

Tak jak w przypadku przypominania o prawidłowym chwycie przy pisaniu, Twoje dziecko z pewnością będzie potrzebowało wielokrotnego przypominania o prawidłowej postawie, za każdym razem, gdy chwyci za pióro i zacznie trening pisania lub naukę pisania liter.

Dysgrafia – jak możesz pomóc dziecku?

 

Jeśli charakter pisma jest dla Twojego dziecka dużym wyzwaniem, możesz skorzystać z mojego kursu video, w którym znajdziesz kilkanaście ćwiczeń dotyczących nauki pisania dla dzieci: od tych związanych z prawidłową motoryką, po te związane bezpośrednio ze zmianą kształtu liter, czyli charakteru pisma. Z kursem Domowa nauka pisania, możecie to zrobić bez wychodzenia z domu.