Blog

DYSLEKSJA – CO TO?

5/5 - (3 votes)

Dysleksja to specyficzne zaburzenie rozwoju umiejętności czytania i pisania, które dotyka wiele osób na całym świecie. Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem, z pewnością zależy Ci na zrozumieniu, czym dokładnie jest dysleksja, jakie są jej przyczyny i objawy oraz jak możesz wspierać osoby z tym zaburzeniem. Właśnie dlatego przygotowałam ten tekst, aby przybliżyć Ci tę tematykę i pomóc w codziennej pracy z dzieckiem lub uczniem z dysleksją.

Czym jest dysleksja?

 

Dysleksja to zaburzenie neurologiczne, które wpływa na zdolność dokładnego i płynnego rozpoznawania słów, dekodowania oraz pisownię. Ważne jest zrozumienie, że nie wynika ona z braku inteligencji, motywacji czy złego nauczania. Osoby z dysleksją mogą doświadczać trudności w różnych obszarach funkcjonowania.

Jeśli zauważasz, że dziecko ma problemy z czytaniem, takie jak trudności w rozpoznawaniu słów, wolne tempo czytania czy problemy z rozumieniem tekstu, może to być sygnał dysleksji. Pisanie również może sprawiać kłopoty, objawiające się błędami ortograficznymi, nieczytelnym pismem czy trudnościami w organizacji tekstu. Ponadto dysleksja może wpływać na mowę, powodując opóźniony rozwój mowy, problemy z wymową czy trudności w formułowaniu wypowiedzi. Ważnym aspektem jest także pamięć robocza, gdzie mogą pojawić się trudności z zapamiętywaniem sekwencji, instrukcji czy informacji słuchowych.

Przyczyny dysleksji

 

Przyczyny dysleksji są złożone i wynikają z interakcji wielu czynników. Badania wskazują na silne podłoże genetyczne. Jeśli w Twojej rodzinie jedno z rodziców lub rodzeństwa ma dysleksję, ryzyko wystąpienia zaburzenia u dziecka jest znacznie wyższe. Naukowcy zidentyfikowali kilka genów, takich jak DCDC2 czy KIAA0319, które mogą być związane z dysleksją. Jednak genetyka nie determinuje w pełni wystąpienia dysleksji.

U osób z dysleksją obserwuje się różnice w budowie i działaniu mózgu w porównaniu do osób bez tego problemu. Badania neuroobrazowania, takie jak funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI), pokazują zmniejszoną aktywność mózgu w obszarach odpowiedzialnych za przetwarzanie fonologiczne, czyli zdolność do rozpoznawania i manipulowania dźwiękami mowy. Ponadto zauważono zmniejszoną ilość połączeń neuronalnych między obszarami mózgu odpowiedzialnymi za przetwarzanie językowe.

Choć dysleksja ma podłoże neurologiczne, czynniki środowiskowe mogą wpływać na jej nasilenie. Brak stymulacji językowej w dzieciństwie, czyli niewystarczająca ekspozycja na język mówiony i czytany, może prowadzić do trudności z rozwojem umiejętności językowych. Opóźniony rozwój mowy może być sygnałem ryzyka dysleksji. Również komplikacje w czasie ciąży lub porodu, takie jak niedotlenienie mózgu, mogą zwiększać ryzyko zaburzeń neurologicznych.

Objawy dysleksji

Jako rodzic lub nauczyciel, ważne jest, abyś zwracał uwagę na objawy dysleksji, które mogą być różne w zależności od wieku i indywidualnych cech osoby.

Dysleksja w przedszkolu


U dzieci w wieku przedszkolnym możesz zauważyć opóźniony rozwój mowy, trudności z rymowaniem czy problemy z pamięcią fonologiczną, takie jak trudności z zapamiętywaniem sekwencji dźwięków, np. nazw dni tygodnia. Dzieci te mogą mylić podobne słowa, na przykład mówiąc „kotek” zamiast „płotek”, oraz wykazywać słabą koordynację ruchową, co objawia się trudnościami z nauką jazdy na rowerze czy wiązaniem sznurowadeł. Trudności z nauką alfabetu i liczb, wolniejsze zapamiętywanie liter i cyfr, również mogą być sygnałem.

Dziecko z dysleksją w szkole

 

W wieku szkolnym objawy stają się bardziej widoczne. Dziecko może czytać wolno, słowo po słowie, bez płynności, oraz popełniać błędy w czytaniu, takie jak pomijanie, dodawanie lub przestawianie liter i sylab. Trudności z pisaniem mogą przejawiać się nieczytelnym pismem, błędami ortograficznymi i problemami z interpunkcją. Problemy z matematyką, takie jak trudności z zapamiętywaniem tabliczki mnożenia czy pojęć matematycznych, również mogą się pojawić. Dziecko może unikać czytania na głos z powodu strachu przed ośmieszeniem i doświadczać niskiej samooceny. Trudności z koncentracją, łatwe rozpraszanie się i problemy z organizacją, takie jak zapominanie o zadaniach domowych, są kolejnymi objawami.

Dysleksja u nastolatków i dorosłych


Dysleksja może objawiać się kontynuującymi trudnościami z czytaniem i pisaniem, wolnym tempem pracy, błędami ortograficznymi oraz trudnościami z pisaniem esejów i raportów. Problemy z organizacją, zarządzaniem czasem i dotrzymywaniem terminów mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie. Trudności z nauką języków obcych, problemy z wymową, zapamiętywaniem słówek i gramatyką są również częste. Osoby te mogą unikać zadań wymagających czytania i pisania, preferując komunikację ustną, oraz wybierać zawody niewymagające intensywnej pracy z tekstem. Niska samoocena, wynikająca z wieloletnich trudności i porównań z rówieśnikami, oraz problemy z orientacją przestrzenną, takie jak trudności z czytaniem map czy nawigacją, mogą dodatkowo utrudniać życie.

Diagnoza dysleksji


Diagnoza dysleksji jest kluczowa dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia. Proces diagnostyczny powinien być kompleksowy i obejmować różne aspekty funkcjonowania dziecka. Jako rodzic, warto zwrócić się do specjalistów, takich jak psycholog, pedagog specjalny czy logopeda, którzy przeprowadzą wywiad, ocenią poziom inteligencji i przeprowadzą testy specjalistyczne.

Wywiad z rodzicami i nauczycielami dostarczy informacji o przebiegu ciąży i porodu, rozwoju mowy i umiejętności motorycznych dziecka oraz historii rodzinnej. Ocena poziomu inteligencji pozwoli wykluczyć ogólne obniżenie zdolności intelektualnych i zrozumieć mocne strony oraz obszary wymagające wsparcia. Testy czytania i pisania, testy fonologiczne oraz ocena funkcji poznawczych pomogą w dokładnej diagnozie.

Rola specjalistów jest nieoceniona. Psycholog oceni funkcje poznawcze, zapewni wsparcie emocjonalne i pomoże w radzeniu sobie z trudnościami. Pedagog specjalny zdiagnozuje trudności w nauce i opracuje indywidualny program terapeutyczny. Logopeda oceni i przeprowadzi terapię zaburzeń mowy i języka, stosując ćwiczenia fonologiczne. Neurolog wykluczy inne zaburzenia neurologiczne, takie jak ADHD czy zaburzenia ze spektrum autyzmu.  Optometrysta i audiolog ocenią wzrok i słuch, aby wykluczyć sensoryczne przyczyny trudności. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne dysponują całą baterią testów, które pomagają stwierdzić dysleksję lub zagrożenie nią.

Terapia dysleksji

Wczesna interwencja i odpowiednie wsparcie mogą znacznie poprawić funkcjonowanie osób z dysleksją. Terapia pedagogiczna, czyli indywidualne zajęcia dostosowane do potrzeb i możliwości ucznia, jest kluczowa. Metody pracy obejmują analizę i syntezę wzrokowo-słuchową, ćwiczenia ortograficzne, techniki poprawiające płynność czytania oraz ćwiczenia pamięciowe. Regularność i systematyczność są niezbędne dla osiągnięcia postępów.

Metody multisensoryczne wykorzystują różne zmysły w nauce czytania i pisania. Dzięki temu nauka staje się bardziej angażująca i efektywna. Gry i zabawy edukacyjne, które angażują różne zmysły, mogą uatrakcyjnić naukę i zachęcić dziecko do aktywności.

Technologia wspomagająca również odgrywa ważną rolę. Audiobooki i e-booki umożliwiają dostęp do literatury bez konieczności czytania tradycyjnego tekstu, co wspiera rozwój słownictwa i zrozumienie tekstu. Aplikacje mobilne wspierające naukę języków obcych czy pomagające w koncentracji mogą być dodatkowym wsparciem.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych jest niezbędne. Indywidualny program nauczania (IPN), dodatkowy czas na egzaminach, alternatywne formy oceniania, wsparcie asystenta edukacyjnego oraz dostosowane materiały dydaktyczne pomogą dziecku w pełnym wykorzystaniu jego potencjału.

Dysleksja w dorosłym życiu


Dysleksja wpływa na różne aspekty życia poza edukacją. Osoby dorosłe z dysleksją mogą napotykać na wyzwania w organizacji i planowaniu, pamięci krótkotrwałej, orientacji przestrzennej czy komunikacji pisemnej. Samoocena i pewność siebie mogą być obniżone z powodu wieloletnich doświadczeń porażek i niezrozumienia. Zarządzanie stresem również może stanowić problem.

Jednak istnieją strategie radzenia sobie z tymi wyzwaniami. Korzystanie z technologii, takiej jak aplikacje przypominające Google Calendar,  narzędzia do dyktowania mowy czy aplikacje nawigacyjne, może ułatwić codzienne funkcjonowanie. Tworzenie rutyn i planów dnia, wizualizacja informacji, rozwój umiejętności zarządzania stresem poprzez techniki relaksacyjne, medytację czy aktywność fizyczną, są pomocne. Wsparcie społeczne, rozmowy z bliskimi, a także edukacja otoczenia o dysleksji, pozwalają na większe zrozumienie i wsparcie. Ważne aby pamiętać, że prawidłowego czytania i pisania można nauczyć się w każdym wieku.

Znane osoby z dysleksją


Inspirujące może być również to, że wiele znanych i sukcesywnych osób zmagało się z dysleksją. Albert Einstein, mimo trudności w szkole, stał się jednym z najwybitniejszych fizyków, laureatem Nagrody Nobla. Leonardo da Vinci, artysta i wynalazca, którego dysleksja nie powstrzymała przed tworzeniem genialnych dzieł sztuki i projektów. Tom Cruise, aktor, który otwarcie mówi o swoich zmaganiach z dysleksją i jak pokonywał trudności. Richard Branson, przedsiębiorca i założyciel Virgin Group, wykorzystał swoje kreatywne myślenie w biznesie. Steven Spielberg, słynny reżyser, odkrył swoją dysleksję dopiero w dorosłym wieku, co pomogło mu zrozumieć wcześniejsze trudności. Whoopi Goldberg, aktorka i komiczka, pokonała bariery i odniosła sukces w Hollywood.

Dysleksja – podsumowanie


Dysleksja jest złożonym zaburzeniem, które wpływa na wiele aspektów życia. Wczesna diagnoza, zrozumienie i odpowiednie wsparcie są kluczowe. Dzięki indywidualnemu podejściu, wykorzystaniu nowoczesnych metod i technologii, osoby z dysleksją mogą osiągać sukcesy w edukacji i życiu zawodowym. Jako rodzic lub nauczyciel, możesz odegrać ważną rolę w tym procesie, wspierając, motywując i pomagając dziecku pokonać trudności. Ważne jest, aby społeczeństwo było świadome natury dysleksji, co pozwoli na lepsze zrozumienie i akceptację.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące dysleksji

 

1. Czy dysleksję można wyleczyć?

Dysleksja jest zaburzeniem neurologicznym o charakterze trwałym. Nie można jej „wyleczyć”, ale dzięki terapii i wsparciu można znacznie zminimalizować jej objawy i nauczyć się skutecznie funkcjonować.

2. Czy dysleksja wpływa na inteligencję?

Nie, dysleksja nie wpływa na poziom inteligencji. Osoby z dysleksją mogą mieć przeciętną, wysoką lub nawet wybitną inteligencję. Trudności wynikają z problemów z przetwarzaniem językowym, a nie z ogólnych zdolności intelektualnych.

3. Jakie są pierwsze objawy dysleksji u dziecka?

Pierwsze objawy mogą obejmować opóźniony rozwój mowy, trudności z rymowaniem, zapamiętywaniem sekwencji, problemy z nauką alfabetu czy mylenie podobnie brzmiących słów.

4. Czy szkoły są przygotowane do pracy z dziećmi z dysleksją?

Coraz więcej szkół wprowadza programy wsparcia dla uczniów z dysleksją. Istnieją specjalistyczne klasy, nauczyciele są szkoleni w zakresie metod pracy z takimi uczniami. Ważne jest jednak indywidualne podejście i współpraca z rodzicami.

5. Czy dysleksja wpływa na naukę języków obcych?

Tak, osoby z dysleksją mogą mieć trudności z nauką języków obcych, szczególnie jeśli język ten ma złożoną ortografię. Metody multisensoryczne i wykorzystanie technologii mogą pomóc w nauce.

6. Czy dorosły może dowiedzieć się, że ma dysleksję?

Tak, dysleksja może być zdiagnozowana w każdym wieku. Jeśli dorosły odczuwa ciągłe trudności z czytaniem, pisaniem czy organizacją, warto skonsultować się ze specjalistą.

7. Czy dysleksja ma wpływ na karierę zawodową?

Dysleksja może wpływać na wybór zawodu i wyzwania w pracy, ale wiele osób z dysleksją odnosi sukcesy w różnych dziedzinach. Kluczem jest znalezienie obszaru, w którym można wykorzystać swoje mocne strony i kreatywność.

8. Czy dysleksja jest powszechna?

Tak, szacuje się, że dysleksja dotyka od 5% do 15% populacji, w zależności od kryteriów diagnostycznych i badań.

9. Czy dysleksja dotyczy tylko chłopców?

Nie, dysleksja występuje zarówno u chłopców, jak i dziewcząt. Jednak chłopcy częściej są diagnozowani, co może wynikać z różnic w zachowaniu i zgłaszaniu trudności.

10. Czy zespół Aspergera wyklucza dysleksję?

Nie, zespół Aspergera nie wyklucza dysleksji. Osoby z zespołem Aspergera mogą również doświadczać dysleksji. Oba te zaburzenia mogą współwystępować u jednej osoby.

Zespół Aspergera jest zaburzeniem ze spektrum autyzmu, które wpływa na rozwój społeczny i komunikację. Osoby z zespołem Aspergera często mają trudności w interakcjach społecznych, mogą mieć ograniczone zainteresowania i powtarzające się zachowania.

Dysleksja natomiast to specyficzne zaburzenie uczenia się, które wpływa na umiejętność czytania i pisania. Osoby z dysleksją mają trudności z rozpoznawaniem słów, dekodowaniem liter i mogą doświadczać problemów z pisownią.