Blog

Jak uczyć czytać dyslektyka?

Rate this post

Jak uczyć czytać dyslektyka?

Jeśli Twoje dziecko ma problem z nauczeniem się czytania, być może ten tekst będzie dla Ciebie przydatny. Jak uczyć czytać dyslektyka – to jedno z najczęściej zadawanych przez rodziców pytań.  Może poszukując różnych sposobów na naukę czytania trafiłeś właśnie na którąś z dwóch opisanych poniżej metod. Pierwsza z nich jest dość popularne wśród rodziców i terapeutów pracujących z dyslektykami. Druga, bardzo mało znana, a absolutnie konieczna, jeśli chcemy nauczyć poprawnie czytać osobę z dysleksją.

Wodzenie wzrokiem za tekstem

To ćwiczenie to wodzenie wzrokiem za tekstem, który czyta na głos ktoś inny. Na pewno ma ono kilka plusów, o których za chwilę. Nie wiązałabym z nim jednak nadziei, iż jako zasadnicza technika treningu czytania przeniesie Twojego dzielnego, potencjalnego czytelnika na inny, wyższy poziom w czytaniu. Ale plusy tego ćwiczenia niewątpliwie są i są one następujące:

• całkiem nieźle wpływa na skupienie dziecka i przyzwyczaja je do dłuższego kontaktu z tekstem

• pomaga w utrzymywaniu oczu dziecka na linii i prawidłowe wykonywanie fiksacji wzroku po słowach. Jest to bardzo istotne w przypadku ludzi z dysleksją, którzy czytając skaczą wzrokiem po całej kartce. Szczególnie po obrazkach. Mają też trudność w wodzeniu wzrokiem nieprzerwanie od lewej do prawej.

•  sprawdza się świetnie jako klucz psychologiczny dla dzieci zablokowanych. To taka swoista technika torowania dla tych dzieci, które są na etapie całkowitego obrzydzenia do książek. Dzięki temu ćwiczeniu zaczynają postrzegać czytanie jako czynność niezagrażającą i nietrudną

•  istnieje niewielka grupka dzieci (ale tylko niewielka), które dzięki niemu uruchamiają wewnętrzny dialog czyli subwokalizację.

Ten ostatni punkt jest bardzo ważny. Wewnętrzny dialog (to ta druga technika) który dzieci bez dysleksji stosują nieświadomie i mają ją „pakiecie” . Dzieci z dysleksją w zasadzie bez niego nie mają szans na poprawne czytanie i muszą się go dopiero nauczyć.

Czym jest wewnętrzny dialog i jaki ma związek z dysleksją?

Są to po prostu nasze myśli, które słyszymy w postaci słów w naszej głowie.
Gdybyś zadał pytanie dorosłemu lub nastoletniemu typowemu dyslektykowi, który jest względnie świadomy siebie czy często słyszy swoje myśli odpowiedź brzmiałaby: nie.

I tu jest pies pogrzebany. A właściwie trzy psy. Bo takich zasadniczych części prawidłowej nauki czytania są właśnie trzy:

1) wypowiadanie liter, sylab i słów na głos

2) etap pośredni czyli poruszanie ustami, ale „słyszenie” ich i synteza w głowie przy pomocy wewnętrznego dialogu,

3) ich synteza tylko przy pomocy wewnętrznego dialogu.

Drogi Rodzicu, Opiekunie, Nauczycielu – to może być najważniejsza rzecz w Waszym wspólnym treningu! Ona może przenieść dziecko w kompletnie inne miejsce jeśli chodzi o czytanie. I to stosunkowo szybko. A jest nią właśnie wywołanie u dziecka wewnętrznego dialogu. Wielokrotnie pracowałam z dziećmi, które praktycznie od razu zaczęły czytać prawidłowo,  gdy tylko świadomie włączały sobie tą technikę. U dzieci z bardzo silną dysleksją aż tak proste to nie jest. Ale i u nich progres jest zauważalny stosunkowo szybko.

Podsumujmy więc: śledzenie wzrokiem za tekstem może być fajną techniką wspomagającą. Ale samo w sobie bardzo rzadko uruchamia zasadniczy proces, na którym czytanie się opiera, czyli wewnętrzny dialog.
I jeszcze uwaga – gdyby nauczyciele od początku uczyli czytać przy pomocy wewnętrznego dialogu zagrożonych dysleksją uczniów zapewniam Was, że problem dysleksji nigdy by nie osiągnął takiej skali jaką mamy teraz w Polsce. A czytanie dla poszczególnych dzieci nawet w połowie nie byłoby taką udręką jaką jest teraz.

Wywołanie wewnętrznego dialogu trochę zależy od Twojej wrażliwości, intuicji i zdolności pedagogicznych, ale ogólnie nie jest trudnym procesem. Jeśli nie poradzisz sobie sam/sama – napisz do mnie, za ok. miesiąc poprowadzę bezpłatny webinar, podczas którego pokażę Ci jak to zrobić. Możesz również skorzystać z lekcji video, dostępnych tu.

Życzę Ci sensownych, ukierunkowanych na konkretny efekt, owocnych działań!